فهرست طبقات
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۲۴ ۹۱
طبقه بندی: اخبار
چچ
2q/ZvuKAjNmI2q/Zgdiq2Yog2KjYpyDYudio2KfYsyDZitmI2LPZgeKAjNiy2KfYr9mH2Iwg2YXYr9mK2LHYudin2YXZhCDYs9in2LLZhdin2YYg2LLZhdmK2YYg2Ygg2YXYs9mD2YYg2LTZh9ix2K/Yp9ix2Yog2YXYtNmH2K8=

گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل سازمان زمین ومسکن شهرداری مشهد

گپ‌وگفتی با عباس یوسف‌زاده، مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد

سازمان زمین و مسکن در این سه سال اخیر که ذیل حوزه معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد فعالیت های خود را انجام می دهد به توفیقات خوبی رسیده است و اهدافی که سازمان دارد:
1- موضوعات مربوط به خرید املاک واقع در طرح های شهری است . سازمان املاک واقع در طرح را با کمک مناطق شناسایی و پیگیری می‌کند و پس از طی فرایند مربوطه نسبت به تملک آن اقدام می نماید.
2- در حوزه فروش هم همین اقدام را برای فروش املاک شهرداری انجام می‌دهد، فارغ از بحث فروش پروژه‌های مشارکتی که در حوزه سازمان سرمایه‌گذاری و معاونت اقتصادی مطرح می‌شود .
3- بحث استحصال است.

نگاه ما به مردم تعاملی بود

گپ‌وگفتی با عباس یوسف‌زاده، مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد

آقای یوسف‌زاده لطفاً از سابقه ورودتان به شهرداری مشهد بگویید که چه مسیری را طی کرده‌اید.

از سال1384 وارد مجموعه شهرداری شدم. در ابتدا در حوزه مدیریت درآمد مشغول و سپس در شهرداری ثامن ادامه فعالیت دادم که حدود 10 سال در پستهای کارشناس درآمد- رئیس شهرسازی و معاونت مالی و اداری توفیق خدمت به زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج (ع) را داشتم. پس از آن نزدیک به 4سال در مجموعه قطارشهری به عنوان معاونت مالی اداری و بازرگانی فعالیت کردم و حدود دو سال هم در مجموعه سازمان زمین و مسکن در خدمت مردم مشهد هستیم. در این دوره مدیریت شهری شرایط خوبی از منظر موضوعات مرتبط با سازمان رقم خورد و مجموعه مدیریت شهر خدمات خوبی را به کل شهر ارائه کرد.

سؤال: تعریفی از سازمان زمین و مسکن به ما ارائه کنید. از اهداف و رویکردهایتان بگویید و اینکه برای شهرداری مشهد چه کار می‌کنید؟

سازمان زمین و مسکن در این سه سال اخیر که ذیل حوزه معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد فعالیت های خود را انجام می دهد به توفیقات خوبی رسیده است و اهدافی که سازمان دارد:

1- موضوعات مربوط به خرید املاک واقع در طرح های شهری است . سازمان املاک واقع در طرح را با کمک مناطق شناسایی و پیگیری می‌کند و پس از طی فرایند مربوطه نسبت به تملک آن اقدام می نماید.

2- در حوزه فروش هم همین اقدام را برای فروش املاک شهرداری انجام می‌دهد، فارغ از بحث فروش پروژه‌های مشارکتی که در حوزه سازمان سرمایه‌گذاری و معاونت اقتصادی مطرح می‌شود .

3- بحث استحصال است. قانون در دو جا اجازه می‌دهد که در طرح‌های توسعه شهری به‌دلیل نیاز شهر به توسعه باستناد ماده 101 قانون شهرداری‌ها و تبصره چهار قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها ، شهرداری مشهد مجاز است در قالب سهم سرانه و مزایای ورود به محدوده نسبت به اخذ حقوقات اقدام نماید. این سهم سرانه به‌منظور جبران کسری سرانه‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی داخل شهر است. نقش سازمان در این حوزه بسیار پررنگ است و سازمان به کمک مناطق در محدوده های توسعه شهری باید سریع اقدام به توافق با مالکین نمایند تا از ریزدانگی یا ساخت‌وسازهای بی‌رویه جلوگیری گردد. ما کمی در این حوزه دیر شروع کردیم، اما آن را شروع کردیم و به ما کمک زیادی کرد. در این دوره بحث ساختار یا چارت مصوب سازمان مقداری بازنگری شد، چون ما یک سازمان بودیم با 2معاون؛ یکی معاون مالی و یکی معاون فنی. درحالی‌که حجم کارها اصلاً در این مقیاس نبود، بلکه سازمان نیاز داشت به یک پوست‌اندازی و شروع فعالیت جدیدی که با کمک حوزه برنامه‌ریزی اتفاق افتاد. به‌لطف خدا شهرداری مشهد توفیقات خوبی را به دست آورد.

سؤال: اگر بخواهید ارزش املاک شهرداری مشهد را به ریال برای ما بگویید، چقدر است؟ چه مقدار املاک در این دوره شناسایی‌ شده است؟ اگر آماری دراین‌باره دارید، لطفاً بگویید.

اگر منظور از املاک شهرداری املاک و دارایی‌های ثابت شهرداری است که این در حوزه اداره‌کل خزانه‌داری شهرداری مشهد می باشد و آن‌چیزی که برای ما مهم است و برای رسیدن به آن هدف‌گذاری کردیم، به سمتش حرکت می‌کنیم و امیدواریم که شاید بتوانیم در چند سال آینده موضوع را به نتیجه برسانیم موضوع تملک املاک در مسیر طرحهای تفصیلی شهری است. همان‌طور که می‌دانید طرح‌های تفصیلی هر 10سال یک‌بار مصوب می‌شود و متاسفانه بخشی از این طرح به نتیجه می‌رسد و بقیه به‌دلایل مختلف ابتر می‌ماند. علاوه بر این ما طرح‌هایی داشتیم در این سنوات که به‌دلایل مختلف به پایان نرسیده است و کسی رصد نمی‌کند. کاری که ما در این دوره کردیم، این بود که این املاک را رصد کردیم تا ببینیم چند درصد از این املاک در طرح محقق شده و چقدر باقی مانده است و برای آزادسازی آنها چه اقداماتی می بایست انجام دهیم . عددی که در بحث املاک در مسیر رصد کردیم، در مناطق مختلف شهرداری مشهد بالغ ‌بر 800 هکتار بوده ‌است که می بایست به روش های مختلفی که در شهرداری وجود دارد با مالکین توافق شود. کاری که در این دوره شروع شد، این بود که محورهای دارای اولویت را با هماهنگی مناطق شناسایی و با روشهای مختلف نسبت به تملک و تحصیل حریم اقدام شده است .

سؤال: چند چالش اصلی مثل پارک چهل‌بازه، پلاک176 یا موضوعات دیگر، برای هر کدام اقدامات مختلفی از سوی سازمان شما انجام شد. دراین‌باره توضیح بدهید.

پروژه های مورد اشاره از جمله پلاک 176 ، کال چهل بازه و اراضی چاهش و حسن آباد جزء کلان پروژه های در دست اقدام سازمان است که الحمدلله به لطف خدا و همت همکاران سازمان ، شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاههای اجرایی از جمله اداره کل ثبت و اسناد ، فرمانداری ، استانداری، راه و شهرسازی و دادستانی مشهد پیشرفتهای خوبی داشته که امید است در سال جاری منجر به خروجی نهایی شود و کلیه ذینفعان منتفع شوند.

به صورت کلی به برخی اقدامات در موضوعات مذکور اشاره می شود.

موضوع پلاک 176 : مساحت کل محدوده با احتساب فرعی های آن حدود 230 هکتار می باشد که با توجه به تملک های انجام شده ( طی بیست سال از سوی شهرداری به مساحت حدود 150 هکتار) اداره کل ثبت با صدور دو سند تفکیکی به مساحت حدود 60 هکتار همراهی و کمیسیون ماده پنج نیز با ارائه کاربری مسکونی – تجاری و اقامتی جهت تهاتر و معوض سازی با باقیمانده املاک در پلاکهای واقع در طرح فضای سبز و محور بزرگراه موافقت نمودند. و اکنون در حال مذاکره و توافق با مالکین توسط چهار کارگزار مستقر در ناحیه یک منطقه 12 شهرداری در سجادیه هفت می باشیم.

کال چهل بازه : پیرو رای صادره از سوی اجرای احکام مبنی بر مالکیت بنیاد شهید در محدوده فوق ، شهرداری و سازمان طی توافق با شرکت فلات طوس که ظاهرا جزء شرکاء سازمان بنیاد شهید در محدوده مذکور می باشند اعلام آمادگی نموده است که به محض ارائه سند از سوی مالکین نسبت به توافق با رعایت حقوق مالکین و لحاظ سهم شهرداری از بابت مزایای ورود به محدوده اقدام می گردد که این موضوع به تائید شورای محترم اسلامی شهر نیز رسیده و منتظر ارائه سند از سوی مالکین می باشیم.

اراضی چاهش و حسن آباد :

پیرو توافق اولیه در سال 1381 با عمده مالکین اراضی مذکور ، طی یکسال و نیم اخیر تقسیم نامه با کلیه مالکین و شهرداری به امضا رسیده و در حال اخذ سندتک برگ و سپس سند تفکیکی می باشیم که در این راستا مالکین عمده و شورای محترم اسلامی شهر نیز همراهی خوبی داشته اند.

سؤال: اتفاقی که معمولاً می‌افتاد این است که زمانی ‌که می‌خواهید در شهر توسعه انجام دهید، معمولاً خانواده‌ها حقوقشان تضعیف می‌شود. در این دوره اتفاق افتاد که حق مردم مورد توجه قرار گرفت. این نگاه از کجا نشأت‌ گرفته است؟

شهرداری در راستای وظیفه ذاتی خود و بمنظور پاسخ به نیاز شهر و مردم جهت تامین فضاهای خدماتی از قبیل طرح های ترافیکی و یا طرح های فضای سبز که در کمیسیون ماده پنج طرح مذکور به تصویب رسیده و شهرداری مجبور به اجرای طرح می باشد اقدام به مذاکره با مالکین املاک در مسیر طرح می نماید که بعضاً برخی از مالکین با این ادعا که شهرداری ارزش واقعی آن ملک را نمی پردازد و یا قابلیت جایگزینی در همان محدوده را ندارد مقاومت در واگذاری می نمایند که در این شرایط شهرداری مجبور به اعمال ماده 8 یا 9 و اقدام از طریق مراجع قضایی می گردد. در این دوره الحمدلله با وقتی که مدیران مناطق و اینجانب در کنار همکاران ذیربط می گذاشتیم سعی می شد مالکین را اقناع و حتی المقدور با توافق نسبت به خریداری اقدام گردد.

سؤال: در رابطه با اقدامات سازمان بگویید؟ تالار مبادلات / کارگزاران

یکی از اقدامات خوبی که در این دوره اتفاق افتاد برون سپاری کارها به کارگزاران بود که شورای محترم اسلامی شهر با اصلاح مصوبه تعرفه همراهی خوبی داشت و یکی هم موضوع تالار مبادلات بود که با اخذ مصوبه از شورای محترم اسلامی شهر واگذاری ها نظم بهتری گرفت

سؤال: در رابطه با صلح‌نامه‌ها هم در این دوره اتفاقات خوبی افتاد.

یکی از اقدامات خوبی که در این دوره انجام گرفت موضوع سیستمی شدن صلح نامه ها بود. ما در کمیسیون راهبردی تملک مصوب کردیم که دیگر صلحی به‌صورت دستی قابل ‌قبول نیست. این ‌موضوع کمک زیادی کرد تا جلو بروز خیلی از خطاها گرفته شود. صلح‌نامه‌های سیستمی جلو بروز خطاها را می‌گیرد و به فرایند انجام کار سرعت می‌دهد و نیازی نیست که صلح‌نامه روال گذشته را طی کند. شاید این فرایند کمک زیادی کند به مجموعه مدیریت شهری و باعث رضایتمندی مردم ‌شود. یکی دیگر از اقدامات خوبی که اتفاق افتاد، موضوع تفویض اختیار بود که باعث شد خیلی از موضوعات در مناطق تعیین تکلیف و از بروکراسی های طولانی جلوگیری شود. وجود سامانه صلح باعث می‌شود سازمان‌های نظارتی بتوانند در رابطه با صلح‌نامه و روند بازبینی آن‌ها بهتر رسیدگی کنند و اگر تذکری دراین‌‌باره وجود دارد، آن را به‌سرعت حل کنند. یکی دیگر از کارهایی که انصافاً با کمک حوزه اداره‌کل خزانه و معاونت برنامه‌ریزی به‌همراه سازمان فاوا درحال اتفاق افتادن است، موضوع سامانه جامع املاک است که به‌‌صورت متمرکز در اداره‌کل خزانه درحال انجام است. چون ما بهره‌بردار هستیم، دوستان را به‌صورت ویژه پای این کار گذاشته‌ایم و کار درحال انجام است. امیدواریم که سامانه جامع املاک را با سرعت بیشتری پیش ببریم و با سامانه‌های مالی و برنامه‌ریزی و دیگر سامانه‌های شهرداری لینک کنیم تا شاهد اتفاقات خوبی در شفافیت و سرعت کارها باشیم.

سؤال: چند تجربه خوب دوره مدیریتی را برای ما بگویید تا تجربه‌ای شود برای آیندگان.

از منظر تجربه می شود به موضوعات مختلفی اشاره کرد:

1) فرصت خدمت به مردم در راه رضای خدا را در زمان مسئولیت مقتنم بدانیم و با رعایت در صرفه و صلاح طرفین تصمیم بگیریم نه یکطرفه ، هر زمان که ما فقط به منافع شهرداری فکر کردیم شروع اشتباهمون بوده

2) در جهت اجرای طرح های بزرگ بلحاظ زمانبر بودن ناامید نباشیم و حداکثر تلاش خود و سیستم را انجام دهیم قطعا با همراهی مردم و دستگاههای ذیربط و اقناع آنها طرح ها اجرایی می شوند.

3) حتما برای ارباب رجوع وقت بذاریم، از کارگزار گرفته تا مدیریت سازمان بایستی به حرف ارباب رجوع گوش کنند تا تصمیمی که گرفته می شود مورد رضایت ارباب رجوع قرار گیرد.

4) با مردم صادق باشیم . در موضوعت کاری ام در شهرداری، قطار شهری و سازمان با مردم و دستگاههای اجرایی و نظارتی با صداقت به نتیجه رسیدم.

سؤال: برای ما توصیف کنید چه مقدار از این اتفاقات خوب جریان‌ها و امیدافزایی که از آن صحبت کردید، ماحصل این گروه معاونت مالی است و چقدر به شخص آقای دکتر بازمی‌گردد و چقدر به این تیمی که اکنون در رأسش آقای شهردار وجود دارد، برمی‌گردد؟

قطعا همراهی معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری در تامین منابع نقدی و همراهی ایشان به عنوان رئیس هیات مدیره کمک شایانی بوده و موضوعات را تسهیل می کرد.

منبع:
آدرس کوتاه شده: