فهرست طبقات
چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ۰۷:۳۷ ۵۴۵
طبقه بندی: اخبار شهر
چچ
2YXYtNmH2K/YjCDYtNmH2LEg2YbZhdmI2YbZhyDYr9ixINin2KzYsdin2Yog2LXZhtiv2YjZgiDYstmF2YrZhiDZiCDYs9in2K7YqtmF2KfZhiDZg9i02YjYsSA=

مشهد، شهر نمونه در اجرای صندوق زمین و ساختمان کشور

بازگشایی صندوق مسکن با تصویب سازمان بورس در مشهد

چند سالی است که موضوع مسکن به عنوان یکی از بخش‌های اثرگذار در حوزه اقتصاد کشور مطرح است و گزافه نیست اگر بگوییم که بخش غالبی از سرمایه‌ها به این بخش سود ده سوق داده می‌شود و همین موضوع سبب تشکیل صندوق‌های املاک و مستغلات در سایر کشورها به‌منظور تقویت بخش تقاضا شد.
در همین راستا چند سال قبل، این صندوق با هدف افزایش تولید در بخش زمین و ساختمان با تصویب سازمان بورس به‌عنوان یک نهاد مالی نوظهور در بازار سرمایه ایران شکل گرفت. زمینه‌سازی برای تحولی نو در بخش مسکن، یکی دیگر از اهداف این صندوق بود، اما درعمل، این صندوق نتوانست با وجود تصویب بورس به مرحله فراخوان برسد، اما حال، زمزمه اجرای آزمایشی این صندوق با ارائه نخستین فراخوان آن در مشهد به گوش می‌رسد.
در همین ارتباط شهریار آل شیخ، مدیر بهره‌برداری و بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، از اجرای آزمایشی صندوق زمین و ساختمان کشور در مشهد خبر داده و می‌گوید: صندوق زمین و ساختمان چند سالی است که به تصویب سازمان بورس رسیده است، اما آنچه در این باره، با وجود گذشت چند سال از تصویب این صندوق می‌توان گفت این است که تاکنون این صندوق‌ها به مرحله فراخوان و اجرا نرسیده اند.
اعلام نخستین فراخوان صندوق، اوایل سال92
در ادامه، آل شیخ به زمان ارائه نخستین فراخوان صندوق زمین و ساختمان اشاره و بیان می‌کند: در گذشته قوانین سخت‌گیرانه بورس و برخی ابهامات در نحوه مدیریت صندوق‌ها در حوزه سازکارهای مدیریت سرمایه برای صندوق‌های زمین و مسکن سبب شد، که این صندوق‌ها به مرحله فراخوان نرسند. او می‌افزاید: اما با توجه به افزایش تمایلات بر اجرایی شدن صندوق زمین و ساختمان و مساعدت‌های بورس در این حوزه، توافق‌هایی با بورس شکل گرفته است که براساس این توافق‌ها، نخستین فراخوان صندوق زمین و ساختمان در مشهد، اوایل سال آینده ارائه می‌شود. مدیر بهره‌برداری و بازرایابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، خاطرنشان می کند: امیدواریم با ارائه فراخوان این صندوق به‌صورت آزمایشی در مشهد، بستر برای شکل گیری نهایی این صندوق در سراسر کشور فراهم شود.
نظارت بورس بر صندوق‌های زمین و ساختمان
آل شیخ در تشریح سازوکار فعالیت و فراخوانی که این صندوق ارائه می‌دهد، بیان می‌کند: از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان، امکان مشارکت سرمایه‌گذاران خرد، با هر میزان سرمایه در پروژه‌های ساختمانی به‌وجود می‌آید، به طوری که سرمایه‌گذاران در سود و زیان ناشی از ساخت و ساز و فروش واحدهای ساختمانی شریک می‌شوند. او ادامه می‌دهد: در این‌گونه صندوق‌ها با توجه به اینکه عین منافع و سود مشارکت در پروژه ارائه می‌شود، سود علی‌الحساب و قطعی وجود ندارد و پرداخت‌ها نیز با نظارت بورس صورت می‌گیرد؛ البته در این ارتباط باید گفت، قوانین بسیار قوی و مؤثری برای نظارت تدوین شده است.
صندوق زمین و ساختمان با زمینی در غرب مشهد کار خود را آغاز می‌کند
مدیر بهره‌برداری و فروش معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، در ارتباط با چگونگی فراخوان و نیز نحوه اجرایی‌شدن این صندوق در مشهد می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ارائه نخستین فراخوان این صندوق، ساخت مسکن در حوزه غرب مشهد خواهد بود.
تدوین شکل‌گیری ستاد مدیریت برند شهری در مشهد
او در ادامه اقدامات این مجموعه در حوزه بازاریابی، به فعالیت در حوزه مدیریت برند شهری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بر این اساس ستادی با عنوان مدیریت برند شهری شکل گرفته، که مشترک میان معاونت‌های برنامه‌ریزی و اقتصادی شهرداری مشهد است. هدف و چارچوب این ستاد، گام‌برداشتن در این مسیر خواهد بود.
مدیر بهره‌برداری و بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به مطالعه و تدوین سرفصل‌های حوزه برند شهری، عنوان می‌کند: ایجاد این ستاد می‌تواند نقش بسزایی در حوزه سنجش و مطالعه برای اعتبارات شهری و نیز سوق دادن این اعتبارات به سمت و سوی توسعه شهری داشته باشد.
آل شیخ، معرفی ظرفیت
هایزیارتیوگردشگریمشهد،تصویبمصوباتباهدفبهره‌گیریازظرفیت های موجود در مشهد، پیگیری امور و فراهم کردن بستر برگزاری رویدادهایی در سطح ملی را از جمله برنامه‌های در نظرگرفته شده برای مدیریت برندشهری در مشهد می‌داند.
او در بیان مفهوم «برند»، می گوید: با شنیدن اسم یک مکان و شهر، تصوری در ذهن شما تداعی می شود که این تصور ممکن است، شکل‌گرفته از سازه های فرهنگی، جایگاه مردمی، خاطرات و درنهایت مجموعه روابط شفاهی باشد که با مردم آن مکان یا شهر داشته‌اید. همه این‌ها با عنوان زیرمجموعه برند شهری یاد می‌شود. او در ادامه و در بیان ورود دیگر شهرهای کشور در حوزه مدیریت برند شهری بیان می‌کند: این‌گونه که عنوان می‌کنند در تهران و از اوایل دی، ستاد مدیریت برندشهری شروع به کار کرده است، اما در این باره باید گفت که تهران شهری بدون هویت است و از نظر ما ،پیداکردن یک هویت و شناسه که بتوان در این حوزه برای تهران مدیریت برند شهری کرد، سخت است. مدیر بهره‌برداری و بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، در بیان جایگاه مشهد برای مدیریت برند شهری می‌گوید: اما مشهد با توجه به وجود بارگاه منور رضوی، مضجع شریف این امام همام، محور برند شهری مشهد است که بر این اساس باید به شما بگویم در این حوزه مشهد نیازمند یک شناسانه یا هویت نیست، اما باید این موضوع و تصور افراد برای آمدن به مشهد، زمان سفر ، نحوه برنامه ریزی اقامت و حاشیه هایی که بر این سفر دارند، مدیریت شود.
زائران؛ هدف و محور مدیریت برند شهری مشهد
او در بیان چگونگی اجرای برند شهری در مشهد عنوان می‌کند: در اهداف برند شهری، شهروندان، محور هدف نیستند، بلکه در این ارتباط هدف مدیریت برند شهری، افراد و کسانی هستند که به این شهر مراجعه می‌کنند و در این راستا باید مدیریت برند شهری به سویی گام بردارد که بتواند همه افراد را با سلیقه‌ها و نیازهای گوناگون ترغیب به حضور در مشهد کند،اما در عین حال شهروندان مشهدی موثرترین شناسه و معرفی شهر مشهد هستند.
مدیر بهره‌برداری و بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه مشهد و زائران وجود دارد، مدیریت حضور زائران است. به‌عنوان مثال، در ایام زمستان حضور زائران در مشهد کم‌رنگ‌تر از عید نوروز یا ایام تابستان است. بر این اساس و با مدیریت برند شهری و تعریف موارد و جشنواره‌هایی مانند برگزاری جشنواره‌های قرآنی در سطح ملی یا بین‌المللی در این شهر، می‌توان فضا را برای استفاده از ظرفیت‌های مشهد حتی در زمستان نیز فراهم کرد.
مشهد، درگاه تجاری کشور می‌شود
او در ادامه به مطالعه درباره ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های مشهد به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران تاکید می‌کند و می‌گوید: یکی از اقداماتی که در این راستا مطالعات آن در حال بررسی است، تبدیل مشهد به درگاه تجاری است که به این حوزه نیز وارد شده‌ایم.
مدیر بهره‌برداری و بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد به دو گمرک مهم دوغارون و سرخس اشاره و بیان می‌کند: در حال حاضر حجم وسیعی از کالا از کشورهای آسیای میانه و گمرک‌های استان خراسان رضوی وارد ایران می‌شود. این میزان کالا با توجه به ظرفیت موجود انبارهای استان که بیش از نیاز استان است و نمی‌توان از آن نگهداری کرد، به دیگر استان‌های کشور انتقال داده می‌شود. آل شیخ، مشهد را شهر بندری خشکی می‌داند و در ادامه می‌افزاید: مشهد می‌تواند به باراندازه منطقه و یک درگاه تجاری تبدیل شود؛ چرا که با توجه به احتمالات اقتصادی دنیا، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک، مسیر زمینی چین و روسیه به مسیر اصلی تجاری تبدیل شود.

آدرس کوتاه شده:
No Cache
Gt: 1.352024714152
Qt: 1.0454528331757